سد سیاه بیشه

 هنگام مسافرت به شمال مطمئنا از جاده چالوس که چشم اندازهایی طبیعی و منحصر به فرد دارد گذر کرده اید. به همین علت در زمان های تعطیل سال این جاده با ترافیکی سنگین رو به رو خواهد شد. در این مسیر می توانید تونل های مختلف، سدها و پل های متعددی را مشاهده کنید. که همگی بر روی جاده چالوس احداث شده اند. یکی از این سدها، سد سیاه بیشه می باشد که توجه زیادی از گردشگران را به خود جلب کرده است. با توجه به این که این جاده در سال 1312 احداث گردید می توان گفت سد امیرکبیر از اولین سد هایی هست که در کنار این جاده ساخته شده، اما سد بیشه از زیبایی بی نظیری بر خوردار است. جاده چالوس حدود 160 کیلومتر طول دارد و در تمامی نقاط آن می توان منظره های محصور کننده ای را مشاهده کرد.

 نیروگاه و سد سیاه بیشه در 10 کیلومتری از تونل کندوان و 125 کیلومتری از تهران قرار دارد. این سد به عنوان یکی از نیروگاه های تلمبه ای ذخیره ای با ظرفیت 1000 مگاوات به شمار می رود که شامل چهار واحد 250 مگاواتی می شود. این پروژه دارای دو سد و یک نیروگاه است. سد سیاه بیشه می تواند در ساعاتی که در اوج مصرف قرار دارد به تولید برق بپردازد و در ساعات کاهش مصرف با پمپاژ نمودن آب به سد بالایی و ذخیره کردن آن به کنترل بار شبکه سراسری کمک کند. در مجله مستر بلیط می توانید تمامی اطلاعاتی را که در مورد سد و نیروگاه سیاه بیشه نیاز دارید مطالعه نمایید و در هنگام سفر با تمامی قسمت های آن آشنایی داشته باشید.

سد و نیروگاه سیاه بیشه به بهره برداری رسید - ایرنا

تاریخچه سد سیاه بیشه

تحقیقات و مطالعاتی که در مورد سد سیاه بیشه صورت گرفته نشان می دهد سد سیاه بیشه از اولین نیروگاه های تلمبه ای ذخیره در کشور بوده که با درخواست از مهندس های بلژيکی و همکاری دولت ایران و بلژیک در سال 1349 طرح آن را توسط شرکت تراکسیونل به وزارت نیرو ارائه دادند. بنابراین عملیات زمین شناسی آن در سال 1357 صورت گرفت  که هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی همکاری مهندسان ایرانی با بیگانگان قطع شد. سرانجام در سال 1362 مطالعات طراحی فاز دو این نیروگاه با تهیه نمودن اسناد مناقصه توسط شرکت های مشانیر و لامایر شروع شد و دو سال بعد متوقف گردید. از سال 1364 تا سال 1371 کارهای مطالعاتی ساخت این نیروگاه را توسط شرک مذکور تکمیل نمودند.

در مدت زمان 8 سال برای سریع تر انجام دادن کارهای اجرایی بعضی از بخش های پروژه را مثل ساختن تونل های انحراف سدهای بالا و پایین، تونل زهکشی نیروگاه و بعضی از آزمایش های انفجاری، بخشی دیگر از تونل دسترسی به مغار نیروگاه را تکمیل نمودند. بعد از مدت زمانی که گفته شد تمام عملیات پیاده سازی این پروژه را متوقف نمودند و دوباره از سا ل 1381 ساخت تونل های انحراف آن شروع شد.

طرح ساخت سد را در سال 1382 آغاز نمودند و بعد از احداث نمودن آن سالیانه حدود 1500 میلیون کیلو وات برق تولید می کند. از ویژگی هایی که می توان برای این طرح بر شمرد این است که شفت های آن به طول 504 متر برای اولین بار با پوشش فلزی 5 متر و زاویه 67 درجه احداث شده است.

 https://mrbilit.com/mag/siah-bisheh-dam/

Comments

Popular posts from this blog

تاریخچه ورود اسکانیا به ایران

تجربه یک میزبانی بی نقص در قطار فدک