مدرسه چهار باغ

اثر تاریخی شهر اصفهان به عنوان مهم ترین و کهن ترین آثار های تاریخی در سراسر دنیا شناخته شده اند. در شهر اصفهان می توان بناهای تاریخی و باستانی زیادی را دید که یکی از مشهور ترین آن ها مدرسه چهار باغ می باشد. اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهر اصفهان همین بناهای تاریخی است. استان اصفهان در قلب کشور ایران قرار گرفته که از سمت شرق به خراسان رضوی و یزد و از سمت غرب به لرستان و چهار محال و بختیاری، از سمت شمال به استان سمنان و از طرف جنوب به فارس و کهگیلویه و بویر احمد منتهی می گردد.

مردم اصفهان از اقوام فارس هستند البته قومیت های دیگری مثل لرها، ترک ها، ارمنیها، یهودیها و عربها در این شهر زندگی می کنند. این استان از گذشته تا به امروز دارای صنایع دستی بی نظیری است. سبک معماری اصفهانی با تزئینات کاشی کاری، گچ بری و آجری از گذشته های دور مورد اهمیت بوده است. هنر اصفهانی ها در سر تا سر کشور ایران معروف می باشد از جمله این هنرها معماری اطراف مناره های داخل و بیرون مسجد، هنر زری دوزی و قلم کاری، نقره کاری، ترمه رونویسی انواع کتاب ها، زرنگاری، نگارگری و نقاشی هستند. از ویژگی هایی که برای اقتصاد شهر اصفهان در دوره قاجار می توان نام برد درآمد از زمین های خیلی کمی بوده است که در دوره حکومت پهلوی ها به شرایط تاریخی شهر اصفهان اهمیت زیادی دادند و در باز سازی بناهای قدیمی و باستانی تمام تلاش خود را نمودند که به توسعه هر چه بیشتر شهر کمک کنند. در این جا به بررسی مدرسه چهار باغ اصفهان پرداخته ایم.

حوزه علمیه چهارباغ عباسی

مدرسه چهار باغ اصفهان اکنون به مدرسه علمیه امام صادق معروف می باشد و از بناهای تاریخی دوره حکومت صفویان به شمار می رود. در گذشته های دور این مدرسه را مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطنتی نامیده اند که احداث آن به زمان حکومت شاه سلطان حسین باز می گردد. دوره حکومت صفویان یکی از دوره های با شکوه و پر عظمت ایران در زمینه بناهای باستانی و تاریخی و گسترش و علم دانش به حساب می آید. مدرسه چهار باغ را در آن زمان برای تعلیم و تربیت طلاب های دینی بنا نهادند و از اثرهای ماندگار هنر و معماری اصفهانی به شمار می رود که تحسین افراد اهل هنر دوره اسلامی بر انگیخته است. مدرسه شاه سلطان در طول قدمت خود محلی برای بسیاری از اقدامات و تحصن های بزرگ اجتماعی بوده که تاثیر گذاری انکار ناپذیری داشته است و با فراز و نشیب هایی هم به همراه بوده اما با وجود آن هنوز هم زیبایی بی نظیر خود را دارا می باشد.

https://mrbilit.com/mag/chahar-bagh-theological-school/

Comments

Popular posts from this blog

سد سیاه بیشه

تجربه یک میزبانی بی نقص در قطار فدک